Monday, February 16, 2009

camping di blue lagoon

Hari jumaat aku balik kerja lewat. Dekat pukul 8 mlm baru sampai rumah. Weh esok cuti, apa plan kita? Camping!!! Kat mana? Kali ni di Blue Lagoon negeri Sembilan.
Perjalanan dari tol Bangi ke exit Port Dickson mengambil masa satu jam. Ikut tol seremban dan keluar ikut exit Teluk Kemang. Dari Teluk Kemang cuma ambil masa 15 minit untuk sampai ke Blue Lagoon (Tanjung Biru). Banyak signboard, takkan sesat punya.
Kami sampai di situ tepat jam 10.30 mlm. Terus pasang khemah dan pasang bara api. Angin kat situ kuat sangat. Aku tak boleh pasang khemah berdua. terpaksa 4 orang untuk dirikan khemah sebelum boleh pasang pancang (aku pakai khemah igloo). Lepas siap terus nyalakan bara untuk berbeku. Mudah sangat nak nyalakan bara, angin kuat dari laut membantu kami. Bagi aku, inilah bara yang paling cun pernah aku buat.
Lepas selesai makan, lebih kurang pukul 1 pagi rupanya air laut surut. Dari pantai, air surut sampai 300 meter ke tengah laut (aku agak2 la). Berbekalkan torch light di tangan masing2, kami pun mula explore ke tengah laut yang airnya surut. Aku boleh ceritakan yang pemandangan dari laut tu sangat cantik. Kebetulan bulan terang sangat malam tu. Kat tengah laut tu kami ada jumpa sorang brader yang tengah tarik pukat. Rupanya ada seekor anak penyu tersangkut kat pukat tu. Sempat jugak kami bergambar dengan anak penyu tu. Rasa pelik jugak bila terjumpa penyu kat pantai Blue Lagoon ni.


Bagi yang belum pernah camping tepi laut, aku rasa sini tempat yang sesuai untuk korang cuba. Pengalaman jalan kat tengah laut waktu air surut memang seronok (air surut tengah malam). Pastikan waktu bulan terang. Boleh jimat bateri torch light. hahaha

Lepas penat berjalan, kami balik ke khemah, pasang unggun api dan bakar marshmallow (camana ntah nak eja benda alah ni). Malam tu kami tidur dengan nyenyaknya tanpa sebarang gangguan. Kedengaran dari luar khemah bunyi deruan ombak menghempas pantai, bunyi unggun api yang menambahkan ketenangan.


Pasir putih, air laut yang jernih, aku kagum dengan keindahan pantai ni. Rupanya masih ada pantai yang cantik macam ni kat pantai barat semenanjung Malaysia. Datang sendiri, lihat sendiri dan nikmati sendiri keindahan yang ada kat pantai ni. Chow!!

0 comments: