Tuesday, July 20, 2010

backpacker ke pulau tioman

Bulan 3, 2010. Dah lama aku tak pergi camping. Berbekalkan otak 5 minit aku ajak budak rumah aku mat utk pergi backpacker ke pulau tioman selama 4 hari 3 malam.
Tanpa ada apa2 plan yang bagus kami pun terus beli tiket bas.
Kami naik bas express dari pudu ke mersing.

Dari stesen bas mersing kami naik teksi selama 5 minit ke jetty (jalan kaki pun boleh..dekat jek). Sampai kat jetty terus beli tiket ferry ke pulau tioman.
Nak dijadikan cerita, dalam ferry tu kami jumpa sorang brader ni (hafiz) yang baru balik dari Ireland dgn awek dia luna(seingat aku la). Rupanya kampung dia dekat pulau tioman. Sembang punya sembang dia offer satu tempat yang cantik kat pulau tioman. nama tempat tu kampung nipah. (tu kampung dia la..)

Aku dgn mat yang takde plan ni pun terus accept dan follow.
Ferry berhenti kat jetty kampung genting (dah sampai pulau tioman la ni). Dari kampung genting kami naik bot terus ke kampung nipah.
Masa tu dah lewat petang, dalam samar2 cahaya senja dari atas bot kami dapat lihat keindahan kampung nipah ni. pasir putih bersih..ada 2 challet n 1 kedai makan je kat situ. sebelah tempat tu kami boleh nampak air sungai mengalir dari celahan bukit berhampiran. Tempat ni muara, air terjun dari bukit bertemu dgn air laut. yes you're right. tempat ni mesti banyak ikan.

Kami jumpa dengan tuan punya challet n kedai makan kat situ. kami panggil dia abg jalil.
Abg jalil ni sempoi habis. dia kata kalo nak camping free jek. tapi agak2 aaa.. kami bayar gak kat dia rm10 satu malam.
malam tu mcm biasa la. set unggun api, pasang khemah, makan kat kedai abg jalil sambil2 berkenalan dgn orang kat situ, masak megi sikit kat khemah, ambik2 gambar n terus lelap sebab penat perjalanan siang tadi.
Keesokan harinya kami bangun awal pagi. aku dgn mat sempat gak pi mancing kat muara sungai sebelah kedai makan tu. pancing pinjam kat abg jalil la. aku dapat 2 ekor ikan libam (aku pun tak pernah tau ikan ni). mat dapat sekor ikan libam n sekor ikan siakap(betul ke? haha aku tak kenal jenis ikan).

kami dah plan nak snorkling. ni malam tadi punya cerita la ni. kami ada ajak satu couple dari switzeland yang menginap kat challet situ utk join kami snorkling. Aku, mat, couple dari switzeland, hafiz n luna terus naik bot utk pergi snorkling. banyak tempat tapi yang paling aku ingat tempat tu namanya batu semabol. coral mmg cantik la. kat situ ikan jaws betul2 berenang sebelah aku. cuak gak tapi control beb. awek mat saleh pun relek ja.
masa balik tu la pengalaman yang paling aku ingat utk trip ni..'last point utk snorkling', kata hafiz. aku, mat n couple switzeland tu pun lompat la dalam air. tengok2 bot pun blah tinggalkan kami. dari jauh aku dgr hafiz cakap dr atas bot, 'berenang balik ke challeeeeeeet.....'. aku yang kurang pandai berenang ni pun mula lah kuak lentang, gaya bebas..rehat.. kuak lentang balik, gaya bebas lagi..rehat.. jarak tu ada la dekat 1 km nak balik ke challet. badan dah penat snorkling dude..lagi mau berenang mcm olimpik ke? dan malam tu aku dgn mat berjalan ketam menuju ke kedai abg jalil utk dinner ikan yang kami tangkap pagi tadi. cilakak punya hafiz.. mlm tu mmg nyenyak la kami tdo lepas cabar mat main dart lebih 20 kali dan main dam haji dgn hafiz 4,5 kali kat kedai abg jalil.
esok pagi kami pun start packing khemah. hari ni kami nak bergerak ke arah utara pulau. lepas salam dgn semua yang kami kenal kat kampung nipah (terima kasih abg jalil n hafiz), kami pun naik bot menuju ke tekek.
tekek ni adalah pekan yang paling besar kat pulau tioman. kat sini ada sekolah, ada generator tnb, ada banyak2 kedai termasuk free duty shop.
kami terus jalan kaki dari pekan tekek menuju ke air batang (kalo tak tau boleh la refer peta pulau tioman). penat gak sebab waktu tu pukul 12 tengahari. sampai kat air batang, kami berehat sekejap kat satu kedai. brader kedai tu kami panggil brader japan. aku pun dah lupa kenapa tapi dia suruh kami panggil mcm tu. dari brader japan tu la kami tau yang semua kampung kat pulau tioman ni boleh dihubungi melalui jalan darat. kalau naik bot dari satu kampung ke kampung lain kita akan kena cas dalam rm20~rm30. contoh dari tekek ke salang harga bot ialah rm30.
mcm aku cakap mula2 tadi, kami berdua ni otak 5 minit, terus plan nak jalan kaki menuju ke salang dari air batang melalui jalan darat.
dan dari situ lah bermulanya pengalaman yang menangkap semua urat2 betis dan peha aku.
kepada sesiapa yang ingin melalui jalan ni, you need to prepare mental dan set masa betul2. perjalanan dari air batang ke salang mengambil masa selama 4 jam (kalo bawak beg berat la). ada 3 bukit yang perlu didaki dan dituruni. ada 2 teluk (pantai) sebelum betul2 sampai ke salang. track kecil yang hampir2 hilang dan kadang2 kita kena lalu celahan batu yang tinggi dan sempit. ada sikit perkara paranormal/ angker yang berlaku waktu aku dgn mat lalu jalan ni. tapi aku tak minat nak cerita sebab aku takut nak ingat balik. heh
beg aku berat. ada dapur gas, lampu ayam, ration makanan dan khemah igloo!!! (khemah ni yang paling berat). dek kerana berat beg dan 3 bukit yang boleh tahan tinggi tu, kaki aku tidak lagi berfungsi dengan baik. bukit terakhir tu aku panjat dengan menggunakan tangan sambil kaki terlunjur kebelakang ala2 hantu ju-on. mat gelak kat aku. dan di kala menuruni bukit kaki mat pulak gagal berfungsi. aku berlari menuruni bukit sambil menyanyi meninggalkan mat yang tengah berlakon seperti ketam tua.
pukul 6.50 petang kami sampai di salang. mujur sempat sampai sebelum malam. sebenarnya suasana dalam hutan tadi mmg dah mcm pukul 8 mlm. kepada yang tak biasa, elakkan dari berjalan mlm di dalam hutan. banyak benda2 yang tak diingini dan di luar kawalan boleh berlaku.
sampai di salang, terus pasang khemah. kat sini kami tak buat unggun api atas faktor menjaga kebersihan pasir pantai.
salang, pantai nya panjang. rasanya sini lah pantai yang paling banyak challet dan hotel di pulau tioman ni. dari yang mahal sampailah yang berharga rm 35 satu malam. banyak mat saleh bergelimpangan di sana sini. kalau taip kat google dan search pulau tioman, mmg byk cerita pasal salang. tapi mungkin waktu kami sampai ke situ kebetulan baru lepas ribut. pasir pantai tak putih sangat. banyak kotoran yang di bawa dari laut dan tersangkut di pantai. bagi aku tak cantik sangat tempat ni, tp mungkin sebab promosi yang hebat maka tempat ni jadi famous di kalangan pelancong. malam tu kononnya kami nak pergi cari beach party yang di katakan paling happening kat sini. but nothing.. beach party cuma weekend. mlm tu mlm selasa. kami pun pulang ke khemah dan makan megi. satu malam yang sangat panjang sebab boring sangat..
but never mind, esoknya kami dah nak balik ke bangi..

4 comments:

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Alyya said...

Bro, bhaya gla x dri salang k tekek by walk,ak dgn 2 membe pmpuan.smua pmpuan..bhaya sgt x??means mistik gla kah?

Unknown said...

Salam bro kalau nk camp kt salang nk camp kt mne ye

Unknown said...

Salam bro kalau nk camp kt salang nk camp kt mne ye