Monday, February 16, 2009

camping di lata kinjang

Keluar dari tol Taiping ambik masa dalam 2 jam utk sampai ke exit Simpang Pulai. Kami pilih jalan lama dari Simpang Pulai ke Tapah (jimat kos elak tol). Mulanya kami plan untuk camping di gua tempurung, tapi tempat tu kena bayar dan cuma boleh camping waktu siang je. Jadi kami tukar plan, camping di Lata Kinjang, Tapah.
Perjalanan dari pekan Tapah lebih kurang 20 minit utk ke Lata Kinjang. Perjalanan tu melalui Chenderiang dan Kampung Sg. Lah. Kami tiba di lokasi dah lewat, pukul 10 mlm.
Tempat tu gelap sangat. Takde lampu, cuma berbekalkan keazaman dan cahaya dari torch light masing2. Terus bahagi tugas, sorang pasang khemah, sorang sediakan bara api utk berbeku, dua orang cari kayu utk unggun api (kena pergi 2 orang, tempat tu agak keras).
Tak perlu aku ceritakan kejadian seram kat tempat tu, dipendekkan cerita mlm tu kami berempat tak tidur lena, terjaga dari tidur setiap sejam dan salah seorang dari kami ternampak sesuatu mengelilingi khemah kami mlm tu. Full stop!! Ni cerita camping, bukan kisah seram.

Air terjun Lata Kinjang memang cantik. Dari bawah kami boleh nampak air terjun dari puncak setinggi 200 meter (aku agak2 la). Kat atas tu ada satu jambatan gantung, tapi mcm dah lama tak digunakan dan dah rosak. Bunyi air terjun memang menenangkan. Ditambah lagi dengan bunyi cengkerik, daun2 bersentuhan, unggas2 yang berterbangan, awan nan biru (aaa aku saja tambah bagi lagi feel).


Untuk korang yang memang suka camping, aku strongly recommended tempat ni. Tempat ni memang cantik dan..memang cantik la! Dan untuk keselamatan, hantar senarai nama kat balai polis Chenderiang sebelum camping kat sini.

5 comments:

sam said...

Kalu bawak anak2 kecik ni ok ke bro

sam said...

Kalu bawak anak2 kecik ni ok ke bro

lydia said...

Bawak anak2 kecik camping recommended x?

lydia said...

Bawak anak2 kecik camping recommended x?

HaNs NoRMaN said...

boleh dpt contact number x bro?? ntk enquiries further..